Groentips & Groeninfo

4-daagse reis naar Normandië in FRANKRIJK in 1996

Dinsdag 28 mei. Vandaag bezoeken we onze eerste tuin nl. Pepiniere + Les Jardins de Bellevue in BEAUMONT-Le-HARENG.  Hier is een grote plantencollectie bijeengebracht in een echte Franse kwekerij.

Woensdag 29 mei.  ’s Morgens gaan we naar de tuin van Madame Mallet, Parc des Moutiers. Na de middagpauze brengen we een bezoek aan de tuin van Madame Prinses Strudza: Le Vasterival.

Donderdag 30 mei. Deze dag bezoeken we het museum en de tuinen van de schilder en impressionist Claude Monet in GIVERNY, gelegen tussen ROUEN en PARIJS aan de Seine.

Na de lunch brengen we een bezoek aan de nieuw opgezette tuin:  Le Clos du Coudray.

Vrijdag 31 mei. Deze laatste dag reizen we naar STEKENE in België om te tuin te bezichtigen van Mevrouw Kayser. Dit is een mooie, langgerekte Engelse tuin met fraaie borders. Ook is er een collectie heideplanten.

EEN REISIMPRESSIE VAN DE TUINENREIS NAAR FRANKRIJK.

De dag na Pinksteren vertrokken we ’s morgens om 7.00 uur bij 5 C met de bus vanuit Delden. Vele uren later zaten we in ARRAS op het prachtige marktplein koffie te drinken in de zon, allemaal te dik gekleed.  Het was onverwacht, maar heerlijk!

We vervolgden onze weg via  AMIENS richting ROUEN.  Het is een prachtig golvend landschap. Men vindt  hier vele oorlogskerkhoven van alle nationaliteiten waaronder Australië en Nieuw-Zeeland, voornamelijk uit de eerste wereldoorlog. In dit landbouwgebied zagen we grote velden met ingezaaid graan, alsmede de grote koolzaadvelden. Deze laatste bloeiden uitbundig, schitterend!

Aan het eind van de middag bezochten we onze eerste tuin: Les Jardin de Bellevue in BEAUMONT-le-HARENG. Het is meer een park in wording. Men probeert een grote plantencollectie bijeen te brengen, maar de strenge winter heeft ook hier toegeslagen. Madame leidde ons zelf rond door haar domein. Er was een kwekerij bij, echt op z’n “frans”. Het weer was steeds beter geworden, de zon scheen volop. Daarna reden we naar ROUEN om te dineren en te overnachten. Het was een lange dag geweest, maar zeer de moeite waard. Een goed begin van ons 4-daags uitstapje.

De tweede dag vertrokken we vroeg voor een bezoek aan Le Bois des Moutiers in VARENGEVILLE –sur-MER. Wederom een zeer aantrekkelijk landschap met alles in volle bloei. Wat is het voorjaar toch mooi! We reden eerst naar DIEPPE aan de kust. Daar nam de chauffeur de kustweg naar VARENGEVILLE-sur-MER. Hij vertelde dat daar in 1942 een proefinvasie was geweest. Er stond nog wat oorlogsmaterieel en er werd gestopt om foto’s te maken. Het was heerlijk excursieweer, zon en niet te veel wind. Waar hadden we dit mooie weer aan te danken?

We reden verder naar het te bezoeken park. Het huis, de tuinen en het park werden gebouwd en aangelegd door de schatrijke Guillaume Mallet. De tuinen die het huis omsluiten werden ontworpen door de architect Sir Edwin Luytens in samenwerking met de eigenaar en de befaamde Engelse tuinarchitecte Gertrude Jekyll. Het park is 12 ha groot en werd helemaal beplant door Guillaume Mallet in een landschap dat afdaalt naar de zee. Men vindt er rododendrons van wel 10 m hoog, azalea’s, esdoorns en nog veel meer. Een prachtig park met het grote huis als middelpunt.

We reden terug naar de kust voor een lunchpauze. Onderweg zagen we nog weer huizen met irissen in de nok,  over de gehele lengte van het rieten dak. Deze dienen om het dak bij elkaar te houden en de geesten te verjagen.

Na lekker even langs de Atlantische oceaan te hebben gelopen en de krijtrotsen bewonderd te hebben, gingen we verder. We gingen de tuin bezoeken van een Roemeense prinses, madame

Sturdza. Sinds 1957 heeft deze dame haar hartstocht botgevierd op het verzamelen van een plantkundig zeer interessante collectie.  Het kleine 80-jarige, zeer vitale vrouwtje ging op een houtblok staan en vertelde in het Engels  één en ander over haar park, Jardin de Vasterial. In haar hand had zij een soort drietand aan een stok, waarmee zij dreigde te prikken als iemand zich buiten de gras- en mospaden waagde. De groep werd gesplitst en zij leidde ons rond, waarna werd gewisseld, zodat iedereen aan zijn trekken kwam om te horen wat madame vertelde. Zij wist werkelijk de namen van alle bomen, struiken en planten. Men zag rododendron (waaronder de geelbloeiende), azalea’s, camelia’s, acers, boompioenen met enorm grote bloemen, boomheide, cornus canadiensis, salomonszegel, akeleien (in vele soorten), trillium, etageprimula’s, te veel om op te noemen en alles in volle bloei. We waren al in veel tuinen geweest, maar dit spande de kroon. Na afloop kwam zij opeens, gezeten op haar grasmachine, te voorschijn en toerde rond om het gras te maaien. Alle paden doet zij zelf om de twee dagen. Haar motto: tuinieren houdt jong!

Tenslotte bezochten we nog een, vlak aan zee gelegen, pittoresk kerkje.

De derde dag gingen we naar GIVERNY om de wereldberoemde tuin van Claude Monet te bekijken. Vol verwachting klopte ons hart, want we hoopten dat de irissen zouden bloeien. Toen we daar om 10.00 uur aankwamen was het al een drukte van belang. Tientallen jonge franse schoolkinderen zwermden gedisciplineerd om ons heen. De watertuin  werd door een drukke weg gescheiden van de tuin bij het huis. Er was een tunnel onder de weg doorgemaakt om er te komen. Inderdaad bloeiden de irissen in verschillende kleuren. Beeldig! De perken waren geraffineerd ingeplant met allerlei vaste planten (o.a. papaver en pioenrozen), duizendschonen, bolgewassen en niet te vergeten de duizenden viooltjes in alle mogelijke kleuren. Het zag er zeer verzorgd uit.  Het huis is leuk om te zien en sfeervol ingericht. Maar wat een drukte inmiddels. Veel te veel mensen, jammer. Tussen de middag kregen we twee uur de tijd om ROUEN te verkennen en te lunchen. ROUEN is een prachtige stad met prachtige kerken en veel zeer oude vakwerkhuizen en nauwe straatjes. Ons hotel lag aan de Seine. Vanuit het bed kon je de rivier zien.

Na de lunchpauze gingen we naar Clos du Coudray, een parc floral.  Het is een drie jaar geleden opgezette tuin, een openbaring. Prachtige rotstuinen met bloeiende alpine planten, waterpartijen en mooie doorkijkjes. Een grote collectie bijzondere planten is hier bijeengebracht. Men kon er bloemzaden kopen en er was een kwekerij.

De vierde en laatste dag vertrokken we voor een lange zit naar STEKENE bij Antwerpen. We zouden de “Kaysershof” bezoeken.  Ook hier was een klein pittig vrouwtje van dik in de 70 onze gastvrouw. Wij overvielen haar in haar werktenue. Dat was geen bezwaar om ons op zeer humoristische manier te vertellen over het ontstaan van de tuin. Ze leidde ons rond en tussendoor werd koffie met cake geserveerd. Het was een zeer warm onthaal in dit paradijs van twee oudere tuinliefhebbers. Ze lieten ons node gaan!

Daarna reden we naar het plaatsje ZEELAND bij Grave voor een echt Hollandse maaltijd.

Om ongeveer half tien waren we weer in Twente. Moe, maar zeer tevreden namen we afscheid van elkaar. Het waren vier buitengewone dagen geweest onder ideale omstandigheden. Van de tuinen zullen we nog lang dromen!

Alle tuinen zijn nog te bezoeken. Madame Strudza is helaas overleden.

Jun
Verliefd op Jan van Leeuwen - Blik op de Tuin(906)
Vaste planten - Blik op de Tuin (905)