Hengelo e.o.
bekijk online
Flash Digitalis

De Groene Parels van Hengelo

Dit wilden wij u niet onthouden:

Onlangs hebben leden van de Groene Tafel een ritje gemaakt langs enkele groene parels in Hengelo waarvan Gildebor verantwoordelijk is voor het onderhoud. Dit was georganiseerd door Gildebor. De rondleiding begon bij de Begraafplaats aan de Bornsestraat. Ook al zit het hek daar altijd dicht als er het bordje geopend op hangt kun je dus naar binnen. Naast de minimaal 50 jaar oude graven van Hengelose notabelen zijn er heel oude bomen en hangt er een heerlijk rustgevende sfeer. Een bezoekje zeker de moeite waard en maak kennis met de geschiedenis van Hengelo.

Vervolgens ging de tocht naar de Lou Bandystraat in de Hasseler Es. Hier ligt een stuk ruw terrein dat weinig onderhoud krijgt zodat het een wilde natuur vormt. Markant hierbij is de naastliggende prachtige bomenlaan waar een fietspad tussendoor loopt.

De volgende halte was het Broekpark aan de Beekforelstraat. Naast de Slangenbeek ligt een prachtig moerasachtig gebied met daardoor heen een verhoogd wandelpad zodat men geen natte voeten krijgt. Wilde orchideeën groeien hier volop. Een bezoekje beslist de moeite waard.Als laatste halte ging de tocht naar de jachthaven van Hengelo. Daar ligt nog het enige heideterreintje binnen de stad Hengelo. Dit terrein is niet vrij toegankelijk.
In combinatie met de toelichting door onze gastheer/chauffeur Walter van Dijk een interessante middag langs locaties waar je als Hengeloër best trots op mag zijn.

Bomen in Hengelo

Zoals bij de meesten van jullie bekend kent de wijk Klein Driene een arboretum. De vastlegging hiervan is in handen van Jan Zwienenberg en Gerrit Haverkamp. Zij verzorgen ook regelmatig excursies door dit arboretum. Inmiddels hebben ze een overzicht van dit arboretum inclusief enkele wandelroutes opnieuw vastgelegd. Het geheel is gevat in een leuk boekje dat op 3 juli jl. is aangeboden aan de wethouder Claudio Bruggink tegenover het Dekkersveld.

Voor belangstellenden is het boekje verkrijgbaar in de Heemtuin en is er een digitale versie beschikbaar op de website van de KNNV. In de maak zijn nog nieuwe boekjes voor het Tuindorp en het stadscentrum.

Planten voor alle seizoenen

Op zaterdag 2 september 2023 bent u weer van harte welkom op de leukste plantenmarkt van Midden-Nederland. In de Botanische Tuinen Universiteit Utrecht vindt u tijdens de jaarlijkse Liefhebbersmarkt een fantastisch sortiment planten. Bloembollen, kuipplanten, rotsplanten, vleesetende planten, zaden, bomen en heesters, er is voor iedereen wel iets moois te vinden. Daarnaast zijn er ook stands met tuin- en plantenboeken, gereedschap en andere tuin gerelateerde zaken.
Naast verkopers, zijn er ook plantenverenigingen te vinden waarvan de leden bezoekers vol enthousiasme wegwijs maken in hun hobby.

Deze Liefhebbersmarkt is hard op weg een internationale aangelegenheid te worden want er worden ook dit jaar weer een aantal verkopers verwacht uit andere Europese landen met een heel eigen aanbod. Een lijst van standhouders vindt u half augustus op de website van de Tuinen.

Natuurlijk kunt u tussen de aankopen door genieten van de prachtige Tuinen of een rustpauze inlassen bij Tuincafé Botanica.

Algemene informatie
De Botanische Tuinen Utrecht op Fort Hoofddijk (Budapestlaan 17, Utrecht) zijn dagelijks geopend van 10.00 uur tot 16.30 uur. Kijk voor toegangsprijzen op de website. De Tuinen zijn in het weekend bereikbaar met eigen vervoer en met buslijn 28 vanaf Utrecht CS.

www.uu.nl/botanischetuinen
www.Facebook.com/botanischetuinenuu
Instagram : @botanischetuinenuu

Activiteiten voor de rest van het jaar!

Activiteiten Twentse afdelingen:
Almelo: Enschede-Losser: Berkelland/Haaksbergen: Oldenzaal