bekijk online
Flash Digitalis

Van de voorzitter

Beste Groei- en Bloeiers,

Dit is mijn eerste bijdrage aan de Flash Digitalis, maar achter de schermen is al veel gebeurd. Het nieuwe bestuur is al een tijdje bezig zich in te werken met behulp van het nog zittende bestuurslid, de webmaster en de activiteitencommissie. Die zijn daarbij onmisbaar. Behalve nieuwe bestuursleden hebben we ook een nieuwe bloemschikcoördinator (over haar activiteiten lezen jullie binnenkort meer) en een nieuw lid van de activiteitencommissie.  Misschien hebben jullie een aantal van ons al ontmoet bij een lezing of andere activiteit, zoals de Kwekerijdagen afgelopen augustus.

Ondanks de nieuwe aanwas hebben we zeker nog plaats voor meer vrijwilligers. Voor een bestuursfunctie maar ook voor losse activiteiten. Zo zoeken we al een tijdje naar iemand die het Open Tuinen Weekend nieuw leven wil inblazen. Als je daar tijd voor en zin in hebt (of zin in een ander project) dan kun je me bereiken op voorzitter@hengelo.groei.nl. En er zijn nog meer vacatures, kijk gerust op onze website.

Wat mijzelf betreft; ik ben jaren geleden al eens verantwoordelijk geweest binnen de afdeling Hengelo voor de papieren voorloper van deze Flash, en ben blij nu weer een bijdrage te kunnen leveren aan de afdeling. Het openstellen van mijn tuin zul je me niet gauw zien doen, want kort samengevat is mijn tuinstijl: Vol en veel (soms ook wat onkruid betreft)! Ik ben nogal een verzamelaar en heb veel kuipplanten. Ook verzamel ik abutilons en aurikels. Openstellen wordt hem dus niet maar misschien stuur ik nog wel een keer foto’s in voor dit blad.

Ik sluit af met het onder de aandacht brengen van de komende activiteiten: Op 7 oktober is de najaarsruilbeurs bij Fahner, en op 19 oktober is er een lezing over Nederlandse Tuinen in Wijkcentrum Hengelose Es. We zien u daar graag!

Groene groeten van Anke Lameijer.

Plantenruilbeurs bij Fahner te Deurningen

Hierbij willen wij nog even uw aandacht vragen voor onze gezellige najaars plantjesruilbeurs op zaterdag 7 oktober a.s. Deze vindt weer  plaats bij kwekerij Fahner te Deurningen. Plantjes aanleveren om 9.30 uur. Aanvang rond 10.00 uur. Wees erop tijd bij!

Komende activiteiten

Een schutting of een haag? Ga voor groen!

Misschien wil je dit jaar de tuin (letterlijk) op de schop nemen. En misschien komt er ook een nieuwe afscheiding. Maar wat kies je dan: een schutting of een haag? Een haag is milieuvriendelijker, gaat langer mee, trekt vogels en andere dieren aan en biedt bescherming tegen de hitte.

Een voordeel is ook dat je zelf een haag kunt planten; bij een schutting is dat nog niet zo eenvoudig. Een haag gaat bovendien langer mee dan een schutting of tuinscherm. Als je kiest voor een beuk of haagbeuk staat de haag er over vijftig jaar nog; een houten schutting redt dat niet. En er zijn meer voordelen:

• Een haag houdt de tuin koel. Hij geeft niet alleen schaduw, maar koelt ook nog door water te verdampen. Bovendien kan de wind erdoorheen waaien. De kans dat een haag door harde wind omwaait of scheef zakt is vele malen kleiner dan bij een schutting.

• De haag is één groot vogelnestje. In de zomer vinden veel vogels zoals mussen, merels en lijsters er verkoeling, in de winter bescherming tegen de kou. In de haag vinden ze ook insecten en soms bessen als voedsel.

• De haag biedt beschutting. Kijk niet vreemd op als je in je tuin opeens een egel ziet, of kikkers. Deze dieren kunnen door een haag kruipen.

• Hagen dempen geluid beter dan een schutting; het klinkt gezelliger en minder hol in de tuin.

Voor meer informatie verwijzen wij naar de website van de stichting Steenbreek

Activiteiten Twentse afdelingen:
Almelo: Enschede-Losser: Berkelland/Haaksbergen: Oldenzaal