Tips van de tuinman/-vrouw

In deze rubriek kan elke tuinliefhebber tips laten plaatsen. Heeft u een goede tip maak dan een stukje tekst zo mogelijk aangevuld met één of enkele foto’s en stuur dat op naar onze webmaster: info(at)hengelo.groei.nl Ook voor aanvullingen op de tips mag u reageren.

Tuinkrukje

Al enige jaren maken wij gebruik van een heel handig en robuust tuinkrukje. Je kunt erop zitten, op knielen en je kunt je gereedschap erin meenemen. Voor degenen die wat stram zijn in de ledematen en na knielen moeilijker overeind komen kun je door je handen te plaatsen op de omhoog staande zijkanten jezelf omhoog drukken.

Bezoekers vragen regelmatig waar je dit krukje kunt kopen. In Nederland kun je het o.a. kopen via bol.com onder de benaming "Nature Tuinkrukje".

Gaten in het gazon

Na het verwijderen van onkruid, vogels die wormen zoeken, o.d. vertoont uw gazon vaak gaten. U kunt deze weer opnieuw inzaaien. U voert dan tevens de vogels en/of duurt het enkele weken voordat het gat weer is dichtgegroeid. Voor een snel resultaat kunt u de kale plek ook vullen vanuit potjes met voorgekweekt gras van minimaal 5 cm. hoog. Maai wel eerst het gazon voordat u de kale plekken vult.

Vul een aantal bloem-/ of kweekpotjes met pot- of tuingrond eventueel vermengd met compost en strooi er wat graszaad op. Dit kan al in het vroege voorjaar mits u de potjes (’s nachts) vorstvrij kunt bewaren. Zorg dat het gras(-zaad) voldoende water krijgt. Zodra een potje leeg is kunt u deze weer vullen met grond en zaad. Zo heeft u het gehele groeiseizoen gras in voorraad. Gebruik eventueel een bollenplanter om een plantgat te maken.

Lekke band kruiwagen

De kans dat de band van uw kruiwagen geen of te weinig lucht bevat als u de kruiwagen nodig heeft is altijd aanwezig. Als u dan geen pomp heeft die aansluit op het autoventiel heeft u een probleem.
Om dit voor eens en altijd te verhelpen kunt u het wiel vervangen door een velg met massieve band. Een lekke band behoort daarna tot het verleden en loopt uw kruiwagen daardoor een stuk lichter. Wel zal deze iets meer stuiteren op oneffen terrein. Deze wielen (met as!) zijn verkrijgbaar bij de bouwmarkt en via internet.

Waterniveau regenton

De meeste regentonnen hebben geen peilstok o.d. Alleen door er boven in te kijken, of via de afnemende waterstraal, heeft men een indicatie van het waterniveau. Door onderaan een extra kraan te plaatsen met daarop aangesloten een doorzichtig stuk tuinslang (zie foto – rechterzijde ton) weet men te allen tijde hoeveel water er nog in de ton zit. Zodra het begint te vriezen koppelt men de slang aan de bovenzijde los en kan het water op de gewenste locatie via de slang geloost worden.

Invasieve planten

Invasieve soorten zijn dieren, planten en micro-organismen die door menselijk handelen in een nieuw gebied zijn terecht gekomen. Door vestiging en sterke verspreiding van deze soort kunnen inheemse soorten behoorlijke schade oplopen.

De Gemeente Hengelo heeft de afgelopen tijd alle locaties in kaart gebracht waar invasieve planten zich in de openbare ruimte hebben gevestigd. Hierbij te denken aan de Reuzenberenklauw, de Japanse Duizendknoop en de Ambrosia. Omdat deze soorten zich vaak via zaad en/of wortels verspreiden kunnen ze zich ook vestigen in nabij gelegen particuliere tuinen. Alle reden voor u als tuineigenaar om deze meteen te bestrijden.

a. Reuzenberenklauw

Bestrijding van de fraai ogende, soms wel 4 m. hoge reuzenberenklauw is het meest doeltreffend via chemische bestrijding met round up (glyfosfaat). De eerste ronde is in april/mei met daarna een tweede ronde in juni. Gelet op de schade voor het milieu is selectief gebruik van dit middel aanbevolen. Alternatief is het regelmatig handmatig uitsteken of weg schoffelen van de plant of biologische bestrijding met schimmels, aaltjes of kevers. Gebruik hierbij wel beschermende kleding omdat het sap van deze plant in combinatie met zonlicht kan leiden tot ernstige brandwonden of soms blindheid! Omdat de plant zich via zaden verspreid, en dus zaden in de bodem kunnen zitten, zult u deze handeling met enige regelmaat moeten herhalen. Voer de plantenresten af als rest afval en niet als compost.

b. Japanse duizendknoop

De Japanse Duizendknoop is een sterk ondergrondse woekerende plant in voedselrijke vochtige bodem en wordt maximaal 1 m. hoog. Bloeitijd is in augustus en september. Bestrijding hiervan kan het beste door deze 2 wekelijks af te maaien en aan het eind van het seizoen chemische bestrijding toe te passen. Voer de planten- en wortelresten af als rest afval en niet als compost.

c. Ambrosia (hooikoortsplant)

Ambrosia is een eenjarige plant die zich verspreid via een miljard pollen welke een allergische reactie bij mensen kan veroorzaken. Hierbij te denken aan een loopneus, tranende ogen, jeuk of benauwdheid. Ook vind verspreiding plaats via vogelzaad. Omdat bloei pas laat plaats vind wordt het hooikoortsseizoen met 2 maanden verlengd. Genoeg reden om deze ook meteen uit uw tuin te verwijderen. Voer de plantenresten af als rest afval en niet als compost.